Sunday, December 18, 2016

Zong Zi (粽子)

Duan Wu Jie (端午节) @ Dragon Boat Festival

Duan wu Jie juga dikenali sebagai Festival Perahu Naga@ Dragon Boat Festival merupakan perayaan tradisional orang Cina, yang berlaku berhampiran solstis musim panas. Ia juga dikenali sebagai Zhongxiao Festival (Bahasa Cina: 忠孝 ; pinyin: Zhōngxiàojié) yang membawa maksud  setia dan bakti. 

Perayaan ni disambut pada hari ke-5 pada bulan ke-5 dalam kalendar Cina tradisional iaitu kalender Lunar.

Zong Zi (Ladu Pulut) secara tradisinya dimakan semasa Duan Wu Festival. Satu kepercayaan dalam kalangan orang Cina apabila makan zong zi adalah untuk memperingat kematian seorang penyair China, Qu Yuan dari kerajaan Chu yang hidup dalam tempoh peperangan Amerika. Beliau terkenal dengan semangat patriotic kerana beliau cuba untuk memberi amaran kepada kerajaan mereka bahawa berlakunya perluasan kuasa walaupun beliau gagal. Beliau sangat kecewa dengan tindakan Qing Bai Qi yang mengambil YingDu, modal Chu, dan akhirnya beliau mengambil keputusan untuk membunuh diri. Zong membawa maksud setia dan zi melambangkan orang. Mungkin disebabkan untuk memperingatkan kesetiaan beliau maka Makanan Zong Zi diwujjudkan.

Zong Zi ini merupakan makanan yang dibuat menggunakan beras pulut. Intinya pula adalah seperti pes kacang merah ataupun kekacang, daging babi/ ayam cicang, telur masin, sosej, cendawan shiitake/ hitam,rempah ratus. Zong zi dibungkus dalam bentuk yang pelbagai dan dibungkus menggunakan daun buluh, daun teratai, daun pisang, daun jagung serta daun pandan. Pembungkusan menggunakan daun tersebut dapat meningkatkan aroma wangian makanan tersebut. 

Zongzi yang biasa dijual
Zongzi bentuk segi tiga

Zongzi bebentuk panjang

Daun untuk membungkus zong zi


No comments:

Post a Comment